SharePoint
​2 uitdagingen en 3 praktische tips van een jong I...

Wat hebben jonge IT talenten voor uitdagingen als ze besluiten om een stap te nemen in de IT branche? We vroegen het aan Erik Wigbout, Technisch applicatiebeheerder bij Peopleware, die op 22-jarige leeftijd als stagiair bij ons kwam werken en nu ruim vijf jaar bij ons in dienst is. Dit zijn de uitdagingen en tips van Erik:

Uitdagingen

“De technologische ontwikkelingen gaan keihard en zijn lang niet meer voor iedereen bij te houden, dus kennisontwikkeling is echt de allergrootste uitdaging”, aldus Erik. Maar er volgt al snel een tweede uitdaging die sterk hieraan gerelateerd is. “Door zoveel ontwikkelingen loop je het risico alles op te willen pakken, terwijl er ook tijd voor jezelf over moet blijven om zo af en toe eens te ontladen”.

Het gaat dus om het vinden van de juiste mix, waarbij hij wel aangeeft dat je het in dit vakgebied alleen kunt volhouden als je techniek echt leuk vindt en het met heel veel passie doet. “In nieuwe dingen ontdekken, gaan nu eenmaal tijd zitten” is hoe Erik het omschrijft.

Tip 1: Investeer zelf (ook) in kennisontwikkeling

Wil je als IT’er bijblijven op het gebied van cloud, database inrichtingen, productiviteit en nieuwe samenwerkingsvormen dan is zijn advies om naast de opleidingen die het bedrijf in jou investeert altijd zelf aan kennisontwikkeling te doen. Bijvoorbeeld door het bekijken van Microsoft video’s op YouTube, online blogs te lezen en interactie aan te gaan met mensen die beschikken over specifieke IT expertise. Dat is volgens Erik wat de jonge generatie meestal van nature doet, omdat ze zo zijn opgegroeid. Alles is vindbaar en te leren, zolang je er maar de verantwoordelijkheid voor neemt en kennisontwikkeling onderdeel van je werk maakt.

Tip 2: Ontwikkel als je jong bent in de breedte

“Je kunt technisch nog zo goed zijn, maar je hebt ook IT’ers nodig die verder kunnen nadenken”. Daarmee bedoelt Erik dat je kennis zult moeten hebben over bedrijfsprocessen als je echte verbeteringen wilt doorvoeren. Niet zomaar iets van het ene naar het andere platform overzetten, maar het misschien wel op een andere en efficiëntere manier doen. Beter kunnen meedenken begint met de bereidheid om niet alleen de IT kant, maar vooral ook de businesskant te onderzoeken.

Tip 3: Zoek naar de juiste werk en privébalans

De jonge generatie kan op elk tijdstip werken. “Gisterenavond kon ik een klant met een databaseprobleem nog helpen waardoor ik thuis lang tot laat in de avond door moest werken” geeft Erik als voorbeeld. Daarbij is hij blij dat hij het vertrouwen krijgt om de ochtend erna ook wat later te beginnen. Het ontladen van elke dag keihard werken zit voor Erik ook in sport, tennis en fitness.

Jonge talenten hebben behoefte aan anders werken

Wil je als werkgever interessant blijven voor de jonge generatie dan zijn flexibele werktijden, overal kunnen werken en BYOD enorm van belang. “Thuis kan ik voor sommige zaken gewoon veel geconcentreerder en sneller werken en ik ben blij dat Peopleware dat vertrouwen geeft en kijkt naar het resultaat, namelijk wat door iedere medewerker wordt opgeleverd”

Eens doorpraten over dit onderwerp?

Je kunt Erik Wigbout bereiken op Tel: 088 - 006 3426. Of neem hier contact met ons op.

Keynote Microsoft IGNITE 2018

​Van 24 tot en met 28 september 2018 vindt Microsoft Ignite plaats in Florida. PeopleWare is met 4 architecten vertegenwoordigd bij het grootste Microsoft Technology evenement van 2018. Tijdens Microsoft Ignite en Microsoft Envision worden 30.000 specialisten bijgepraat over de visie, strategie en nieuwe technologie van Microsoft. De belangrijkste punten uit de eerste keynote worden toegelicht in dit artikel.

Kick Off

Satya Nadella is de eerste spreker op het podium na een introductiefilmpje van Julia White. Consistent met voorgaande jaren richt hij de aandacht opnieuw op digitale transformatie. Hij benadrukt dat computing wordt geïntroduceerd in elke sector en elke plaats in de wereld, zowel zakelijk als privé. Dit vormt de basis en biedt kansen voor de volgende generatie AI oplossingen. Satya introduceert een nieuwe term: Tech intensity = (Tech adoption) ^Tech capability. Hij benadrukt dat we onze aandacht moeten richten op zaken die onderscheidend zijn en geen tijd en energie steken in oplossingen die reeds beschikbaar zijn, wat leidt tot verlies in tijd en kosten. Hij benadrukt de missie van Microsoft: iedere persoon en organisatie ondersteunen om meer te bereiken.

Digital transformation in de praktijk

Verschillende praktijkvoorbeelden van Digital Transformation worden gedemonstreerd. Royal Dutch Shell maakt gebruik van Microsoft Azure als basis voor hun AI op allerlei gebieden: drilling, predictive maintenance, computer vision security op pompstations, etc. CBRE vastgoed heeft een eigen oplossing CBRE360 gebouwd op Azure waarin interactie binnen vastgoedobjecten wordt gesimuleerd. Dit ondersteunt hun in hun plannen m.b.t. facility management. Bühler is een fabrikant van machines voor verwerking van graanproducten. D.m.v. Azure AI en computer vision zijn ze in staat om zeer vroeg in het productieproces toxische stoffen te onderscheppen en daarmee de voedselveiligheid te verhogen. Hun productiesysteem is gekoppeld aan de blockchain, waardoor veiligheid ook in de rest van het productieproces is geborgd. BMW heeft een Intelligent Agent gebouwd o.b.v. het Azure framework (BOT framework, voice, etc) met behoud van hun eigen brand experience. ZF heeft hun Frontline Workers voorzien van Holo-lens devices. Op deze wijze kunnen ze bij problemen op de fabrieksvloer direct experts inschakelen die hun ondersteunen bij eventuele problemen die optreden in het fabricageproces. De lijst met concrete voorbeelden van organisaties die grote stappen hebben gezet in hun digitale transformatie lijkt eindeloos.​

silos.jpg

Open Data Initiative

De CEO's van SAP en Adobe verschijnen op het podium voor het volgende onderwerp. Data is nog vaak gevangen binnen (applicatie) 'silo's', een probleem wat we herkennen bij veel van onze klanten. Dit zorgt voor een beperking in de mogelijkheden met betrekking tot digitale transformatie. Zij verwachten dit te doorbreken door de 'Open Data Initiative'[1]. De onderliggende 'principles' zijn Customer ownership and control, AI-driven business outcomes, open and extensible. Dit vormt de basis van de transformatie van traditionele CRM naar een echte klantervaring. Klanten blijven eigenaar van hun eigen data en door het uitgebreide ecosysteem wordt het mogelijk om geavanceerde oplossingen te bouwen.​

Satya breed 2.jpg

Security

Het volgende onderwerp is beveiliging. De ervaring van 6,5 biljoen beveiligingssignalen per dag worden door Microsoft vertaald in verschillende beveiligingsoplossingen binnen het Microsoft Portfolio. Een relatief kwetsbare groep organisaties zijn die in het MKB segment. Over het algemeen is daar minder budget voor adequate beveiligingsoplossingen en is er minder kennis over dit onderwerp. Moderne AI gebaseerde oplossingen, zoals Windows Defender en Windows Defender ATP bieden hier geavanceerde beveiligingsoplossingen die voorheen waren voorbehouden aan grote organisaties.

IOT is eveneens een kwetsbare ontwikkeling. Met behulp van Azure Sphere biedt Microsoft een IOT platform device welke vanaf de basis veilig is opgebouwd. Energieleverancier E.ON maakt bijvoorbeeld gebruik van Azure Sphere voor hun IOT oplossingen.

Satya spreekt de verwachting/hoop uit dat het surplus dat deze komende technologierevolutie creëert leidt tot meer gelijkheid voor alle mensen. Microsoft kondigt aan: AI for humanitarian action. Deze oplossing ondersteunt op 4 belangrijke gebieden: Disaster response, Needs of children, Refugees and displaced people, Human Rights. ​

5 winnende businesstips vanuit het zeilen

Succesvolle ondernemers hebben meestal een ware winnaarsmentaliteit. Ze willen koploper zijn en blijven en runnen met veel passie, energie en plezier hun business. Die winnaarsmentaliteit is voor mij herkenbaar als zeiler in de Soloklasse. Vandaar dat ik als zeiler en als Technical accountmanager van Peopleware de parallel wil trekken tussen zeilen en ondernemen in de vorm van 5 praktische businesstips waarmee je wedstrijden wint.

Tip 1: Ga op tijd overstag

Razendsnel groeit jouw bedrijf. Alle omstandigheden zijn goed, je zit op koers en gaat steeds harder, maar je weet dat het moment komt om het over een andere boeg te gooien. Net zoals in de zeilsport kan het plotseling te laat zijn, de wind is gedraaid en je tegenstanders hadden het eerder door. Je wist het wel, maar je deed het niet. Ook wel eens ergens te lang mee gewacht, waar je achteraf spijt van had?

Tip 2: Anticipeer op onverwachte omstandigheden

Wedstrijdzeilen is een tactisch schaakspel, bijna een wetenschap waarbij je alle elementen continue onder controle moet hebben. Voor ondernemen geldt dat ook. Maar weet je zeker dat je goed voorbereid bent op onverwachte omstandigheden als er plotseling een symbolische windhoos voorbij komt? Neem ‘stel dat’ dus wat vaker mee. Stel dat iemand waar je sterk afhankelijk van bent ziek wordt of stel dat er brand uitbreekt. Zo zijn er heel veel onverwachte omstandigheden te bedenken om net even iets langer bij stil te staan.

Tip 3: Zorg dat je nooit stuurloos wordt

Al meer dan tien jaar vaar ik met dezelfde boot in de Soloklasse en zorg ik dat mijn materiaal tip top in orde is. Toch brak tijdens de afgelopen NK mijn roer af en dreef ik stuurloos rond. Ik moest twee wedstrijden als verloren beschouwen. Het vertrouwen in de boot, wat ik al 10 jaar had, was even weg. Ook bij mij kunnen kennelijk dingen stuk gaan !

De parallel die ik wil trekken met de IT is dat ik zie dat bedrijven vaak vertrouwen op de ICT infrastructuur die zij in huis hebben. Het gaat al jaren goed, de beheerder maakt back-ups. Maar is dat wel genoeg? Hoe lang kun je zonder ICT ? Weet je zeker dat alle data terug komt? Bij een Disaster Recovery Plan gaat het vooral om de snelheid waarmee je weer up-and-running kunt zijn, anders verlies je het vertrouwen van klanten.

Tip 4: Accepteer tegenwind

Tegenwind; een zeilwedstrijd bestaat uit verschillende koersen daarbij hoort ook (juist) tegenwind. Hierbij vaar je zigzaggend naar de volgende boei. Juist in die tegenwindse koersen kun je het verschil maken door net iets slimmer om te gaan met de elementen en je tegenstanders. Tactiek is hierbij vaak belangrijker dan snelheid, het gaat er niet om hoe snel je binnen bent, als je maar voor je tegenstander blijft.

Tip 5: Geef nooit op

Hou altijd vol. Winnen doe je vooral met energie, de juiste mentaliteit. Want ook jouw tegenstanders maken fouten of verslappen op bepaalde momenten. Concentreer je dus altijd op nieuwe kansen die net zo plotseling weer voorbij kunnen komen en geeft niet op totdat je onder de eindstreep bent.

Koploper zijn, wedstrijden winnen, voorkomen dat het fout gaat Dat is waar ik heel graag mijn energie in steek. Reacties stel ik enorm op prijs.

Eddy Boon – Technisch accountmanager & Zeiler – Tel: 06-50292762​

De deur open voor een lerende organisatie

Naast opleidingsmogelijkheden die bedrijven geven is leren iets wat je gelukkig elke dag kan doen. Op ieder moment is kennis te vergaren en informatie te verkrijgen op het internet. Als je iets goed wilt begrijpen volg je een podcast, een webinar of kijk je een video op YouTube. Maar dat zegt nog niets over het feit of iedere medewerker het leren voor zichzelf ook serieus neemt.

Praktische tips vanuit Learning & Development

Dat constante kennisontwikkeling belangrijk is en zeker ook te maken heeft met eigen verantwoordelijkheid schreven we al eerder in deze blog. Nu delen we vier praktische tips, van onze Learning & Development afdeling, die mogelijk helpen om een lerende organisatie te krijgen.​​

Tip 1: Maak één persoon eindverantwoordelijk voor Learning

Het is goed om iemand in dienst te hebben die de eindverantwoordelijkheid heeft om een lerende, ontwikkelende organisatie te krijgen. Soms wordt deze taak bij een lijnmanager ondergebracht, bijvoorbeeld een salesmanager, waardoor het niet ondenkbaar is dat kennisontwikkeling het aflegt ten opzichte van plotselinge verkoopdruk. Slechts als voorbeeld.


Tip 2: Houd medewerkers nooit tegen in hun ontwikkeling

Medewerkers die initiatief nemen om zichzelf te verbeteren zouden vooral aangemoedigd moeten worden; het is belangrijk om te waarderen wat ze doen. Immers maken zij de keuze voor kennisontwikkeling die naar alle waarschijnlijkheid bij hen past, waar hun hart bij ligt en wat nagenoeg altijd waarde heeft voor de organisatie. Zelfs als het budget beperkt is zal de motivatie groter zijn als er in ieder geval gedeeltelijke ondersteuning is vanuit de werkgever. Bijvoorbeeld door het examengeld te vergoeden.

Tip 3: Communiceer de noodzaak om kennis te vergroten

Mensen zijn allemaal verschillend. Niet iedere medewerker zal willen veranderen en mee willen gaan met de gewenste kennisontwikkeling. Je krijgt veel medewerkers mee als ze de noodzaak begrijpen. Kom bijvoorbeeld met het bewijs dat de markt, de branche of het dagelijkse werk aan het veranderen is. Ga in dialoog over hoe zij op basis van dit gegeven hun toekomst zien. Kortom, communiceer ‘het waarom’. Dan voelen medewerkers dat de noodzaak tot meer kennis niet iets persoonlijks is, maar een gevolg is van iets anders.

Tip 4: Blijf perspectief bieden

Hoe vaak blijven medewerkers jarenlang in dezelfde functie? Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn, zolang je maar wel de individuele ambitie kent. Learning & Development gaat vooral om het actief anticiperen en aanbieden van kansen die voor medewerkers voorbij komen.

Onze deur staat ook open!

Steeds vaker wordt door onze klanten gevraagd mee te denken in opleidingsprogramma’s. Jessica van Maanen, Lead Learning & Development, deelt graag haar ervaringen waardoor jouw organisatie mogelijk nog beter kan bewegen naar een lerende organisatie. Zij is te bereiken op telefoonnummer: 088- 006 34 26. Misschien kunnen we iets van elkaar leren.​
Gouden regels voor een succesvol IT-project? (On)z...

Over IT projectmanagement zijn duizenden boeken te koop en wordt online heel wat geschreven. Daarin lees je hoe je succesvol een project moet uitvoeren. Het gaat daarbij onder ander om werkmethodieken, menselijke aspecten, beschikbare budgetten en processen. Maar zijn er ook gouden regels uit al deze informatie te destilleren die ‘het altijd succesvol zijn’ garanderen?

“Projecteer de regels van jouw meest succesvolle project op een nieuw project”

Het lijkt een logische gedachte om dit te doen. Want waarom zou je iets dat werkt niet gewoon herhalen? Met als voorbeeld dat ene ideale IT project wat symbolisch volgens de boekjes verlopen is. Toch is de kans dat het deze keer mis gaat wel degelijk aanwezig. Elke klant is immers uniek en reageert anders. De grootte van de organisatie, branche en bedrijfscultuur spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol. Kopiëren en plakken van deze gevolgde gouden regels werkt niet. Zeker niet als het gaat om IT projecten.

Wat dan wel?

Toch is er iets waar wij wel in geloven. Dat heeft te maken met twee belangrijke factoren die de kans op succes aanzienlijk vergroten en te maken hebben met mensen:

1.De relatie – het persoonlijke klantcontact

In het allereerste gesprek begint het al om de vraag achter de vraag te begrijpen, wat we ook al eerder beschreven in deze blog. Doordat er zoveel stappen zijn die leiden naar het uiteindelijke eindresultaat kan er altijd ruis onderweg ontstaan. Dat is waarom een constante vinger aan de pols noodzakelijk is.

“Denken dat het goed gaat is niet genoeg. Je moet het zeker weten! Ook als er geen updates lijken te zijn is het bijna altijd zinvol om even 10 minuten langs te gaan en een kop koffie met elkaar te drinken”, is een uitspraak van Mark Brouwer, Project Manager bij PeopleWare.

2. De interne afstemming

Dat betekent dat er meestal al in de pre-sales fase gekeken wordt wie de projectmanager moet zijn die de beste match heeft met de klant. Maar ook overleggen we met onze support- en beheer medewerkers of er voldoende tijd en ruimte in de agenda beschikbaar is. Het is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid en als de handtekening eenmaal gezet is verwachten klanten bijna altijd een snel eerste resultaat.

Gouden regels?

Succesvolle IT projecten uitrollen draait vooral om mensen, intensief investeren in de klantrelatie, een pragmatische aanpak, soms ook ‘nee’ durven zeggen en het vooral als een team samen doen. Dan heeft het zin!

Eens doorpraten over een succesvol project?

Neem contact op met Mark Brouwer via telefoonnummer: 088 - 006 ?34 00

Powered by dedication
PeopleWare is een IT Service Provider gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en beheren van ICT-infrastructuren. Onze aanpak is pragmatisch en professioneel, maar vooral persoonlijk. PeopleWare - Powered by dedication.
ICT Infrastructuur
Wij adviseren, ontwerpen, implementeren, optimaliseren en beheren innovatieve ICT-oplossingen voor onze klanten.
ICT Outsourcing
Middels een modulaire opzet bieden wij maatwerk ICT outsourcing oplossingen voor elk type organisatie.
Cloud Oplossingen
Wij implementeren en beheren public, private en hybride cloud oplossingen als Office 365, Azure en Cloud Werkplekken.
Partners & Technologie
Als ICT System Integrator zijn wij gespecialiseerd in het optimaal combineren van bestaande technologieën.
SharePoint
Wij ontwikkelen maatwerk SharePoint omgevingen voor diverse doeleinden op basis van fixed price & time.
ICT Detachering
Wij ondersteunen u graag bij het snel en effectief oplossen van capaciteitsvraagstukken op uw ICT-afdeling.

 Klanten aan het woord

"Onze ervaring in de Benelux met PeopleWare is goed. We zijn tevreden over de servicegraad. Het was dan ook logisch dat we voor PeopleWare kozen."
Anoniem
Anoniem
Sony
"Door de samenwerking met PeopleWare kunnen we kosten besparen en profiteren van hoge expertise, terwijl we ook flexibel blijven in de afname van onze ICT-diensten."
Kees Hus
CIO
Engie Services NL
"PeopleWare is voor ons een betrouwbare en degelijke partner. Wij vertrouwen erop dat zij ons aan de hand meenemen in de nieuwste innovaties."
Rolf Daalder
Director ICT
FMO
"PeopleWare meet met de menselijke maat: eenvoud en transparantie in (samen)werken en vrij binnen afspraken met eigen én gezamenlijke verantwoordelijkheid."
Rob Wolleswinkel
Manager ICT
FCA Capital