SharePoint
Van technische hoogstandjes naar praktisch toepasbare oplossingen

Van technische hoogstandjes naar praktisch toepasbare oplossingen

De rol van IT-ers en IT dienstverleners is sterk aan het veranderen. In een tijd dat een groot gedeelte van de benodigde technologie gewoon uit de cloud te halen valt komt de vraag ter sprake waar de meerwaarde zit van IT dienstverleners.

Dat meerwaarde gaat om beter luisteren, persoonlijk maatwerk en een intensieve samenwerkingen lees je hier:

​IT is vooral luisteren – op zoek naar de achterliggende vraag

De techniek is steeds minder leidend, omdat het gewoon snel en redelijk eenvoudig beschikbaar is. De essentie van echte IT meerwaarde zit in de manier waarop je een probleem of vraag technisch oplost. Dat betekent dat er steeds vaker gezocht wordt naar 'de vraag achter de vraag' en we niet zomaar met een voor de hand liggende oplossing komen.

 

Een voorbeeld uit de praktijk: Een onderwijsinstelling kwam met de vraag om email veiliger te maken. Dan lijkt het logisch om iets aan email te gaan doen. Met goed doorvragen kwamen we er echter achter dat de achterliggende reden van de vraag was om de privé gegevens van leerlingen te beschermen. De oplossing was het aanbrengen van veiligheidsniveaus in diverse Word bestanden, zodat je ze niet zomaar meer kunt mailen of printen.

​IT is ieder individu prettig laten werken

De meerwaarde van IT zit ook in de manier waarop je in staat bent om ieder individu prettig te laten werken. In het verleden kwam dit nog wel eens onder druk te staan doordat IT heel veel mogelijkheden voor de eindgebruiker dichttimmerde. Vanwege veiligheidsoverwegingen werden bepaalde applicaties op device niveau tegen gehouden. Tegenwoordig kan alles wat iemand nodig heeft om prettig te werken op identiteitsniveau worden ingeregeld. Dus je geeft aan wie je bent en daardoor mag je iets gebruiken. Of je dat nu vanaf je PC, laptop of smartphone doet dat maak je zelf uit. De gedachte is dat mensen prettig werken als ze het zoveel mogelijk op hun eigen manier mogen doen.

 

Meerwaarde in grote betrokkenheid

Daar waar je op bedrijfs-en individueel niveau je meerwaarde kunt laten gelden is het natuurlijk ook van belang om goed op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen. Zo participeren wij in een groep van middelbare scholen om innovatie sessies te doen. Daarbij kijken we natuurlijk naar datgene wat in de wereld van Microsoft veranderd, maar zien daarmee ook wat de nieuwe opkomende generatie onder praktischer werken verstaat.

Tot slot

Technologische hoogstandjes leveren kan iedereen. Daar zit niet de meerwaarde in. Wel in langdurige relaties waarbij 'de vraag achter de vraag' begrepen wordt, er met heel veel betrokkenen gesproken wordt en er tijd en moeite genomen wordt om in veranderende tijden te begrijpen wat praktisch werken inhoud.

Lees ook deze gerelateerde blog

Hoe vang je talent en hoe houd je hen vast?

Hoe vang je talent en hoe houd je hen vast?

Het juiste talent vangen kost energie. Het loont de moeite, want het is van positieve invloed op je concurrentiepositie. Talent behouden is in de krappe arbeidsmarkt van vandaag de dag nog veel uitdagender. Vandaar dat we graag onze visie delen. Dit keer vanuit onze Learning en Development afdeling.​

Vijf pijlers die talenten belangrijk vinden en wij dus ook!

  • Kunnen doen wat je leuk vindt en waar je plezier uit haalt.
  • Genoeg mogelijkheden hebben om door te groeien.
  • De ruimte krijgen om opleidingen te volgen.
  • Continu bezig kunnen zijn met je ontwikkeling.
  • Het gevoel hebben van toegevoegde waarde te zijn.
Deze vijf pijlers vind je onder andere terug op de persoonlijke LinkedIn pagina van Jessica van Maanen, Lead Learning & Development. Zij is sinds september 2016 verantwoordelijk om top talenten aan PeopleWare te binden. Daarbij is de mogelijkheid tot continu leren een steeds belangrijkere randvoorwaarde geworden.

Waarom is constante kennisontwikkeling zo van belang?

Jessica verwoord het als volgt: “De technologische ontwikkelingen gaan dusdanig hard dat alles wat je leert al in hele korte tijd weer verouderd is, soms zelfs al na enkele dagen”. Dat betekende dat er naar andere vormen en methodieken gezocht moest worden om talenten constant van kennis te voorzien. Zowel voor nieuwe als bestaande collega’s.

Kennisontwikkeling voor iedere nieuwe collega

Talenten bewijzen hun waarde voor de langere termijn als er ook een wil is om te blijven leren. Dat is waarom er al vanaf de start met elke nieuwe medewerker een individueel ontwikkelingsprogramma gemaakt wordt. Daarbij is er veel ruimte voor eigen inbreng om met ideeën en suggesties te komen die bijdragen tot persoonlijke ontwikkeling.

Kennisontwikkeling voor iedere medewerker van PeopleWare

Natuurlijk geldt een persoonlijke ontwikkelingsplan ook voor iedereen die langer bij ons in dienst is, maar er is meer. Om te zorgen dat iedereen bij kan blijven bieden we elk kwartaal interne sessies aan, met daarin zowel technische als functionele onderwerpen. Zo zorgen we ervoor dat adoptie niet alleen een belofte aan klanten is, maar het zelf ook implementeren.

“Het is bijzonder dat ik elke dag bezig mag zijn om de kennis en kunde van medewerkers op een hoog niveau te brengen, maar vooral ook te houden. Want als je denkt dat je over kennis na moet gaat denken, ben je vaak al te laat”, aldus Jessica van Maanen

Naast deze kwartaalsessies worden er elk half jaar technologie updates gedaan, proef examen trainingen gefaciliteerd en zijn er heel veel meer onderwerpen waar medewerkers zich voor in kunnen schrijven.

Jessica.jpeg
Jessica van Maanen​

Eigen verantwoordelijkheid van kennisontwikkeling

Als werkgever vinden we het van groot belang om onze klanten met top talenten te helpen. Maar natuurlijk blijft het belangrijkste dat je jezelf motiveert om met kennisontwikkeling aan de slag te gaan. Want zonder dat, heeft geen enkel ontwikkelingsprogramma het gewenste effect.​

Ook interesse?

Als je iemand bent die graag werkt in een lerende, maar vooral ook inspirerende omgeving kijk dan eens op onze vacaturesite​ of neem contact op met Jessica van Maanen op telefoonnummer 088 - 006 34 26
PeopleWare wederom hoogst gewaardeerde mid-size Outsourcings organisatie in Nederland

PeopleWare wederom hoogst gewaardeerde mid-size Outsourcings organisatie in Nederland

Schiphol-Rijk, 28 juni 2018. In het jaarlijkse benchmark onderzoek dat onafhankelijk onderzoekbureau GIARTE uitvoert, is PeopleWare wederom als hoogst gewaardeerde mid-size outsourcingspartner uit de bus gekomen. Nieuw dit jaar is dat PeopleWare ook op het gebied van Application Management de hoogste ogen gooit. Binnen het segment Infrastructure Management behaalt PeopleWare met een tevredenheidsscore van 8,4 ook één van de hoogste noteringen.

Peopleware heeft de meeste Superfans in 2018

Uit het onderzoek komt naar voren dat de dwarsdoorsnede van het klantenbestand van PeopleWare zeer tevreden is met de geleverde dienstverlening. 95% van de bestaande klanten zou PeopleWare als outsourcingspartner aanbevelen. Maar liefst 55% van de klanten wordt geclassificeerd als "Superfan", de hoogste score in het totale onderzoek. Superfans worden gedefinieerd als klanten die hun leverancier zeker zouden aanbevelen.

Tevredenheidsscores Outsourcing Performance.JPG

Totale ontzorging heeft prioriteit bij PeopleWare

"Natuurlijk gaat het om het hele plaatje wat je aanbiedt als outsourcingspartner", vertelt PeopleWare directeur Mark van Liempt desgevraagd. "In de basis moet je het goed georganiseerd hebben. Klanttevredenheid begint bij tevreden gebruikers. Dat is een van de speerpunten van PeopleWare, die wij nu ook beloond zien in dit onderzoek. Uiteraard is het niet het enige waar we ons op focussen. Als je backbone niet in orde is merk je dat natuurlijk direct in de praktijk. Dat hebben we ook goed voor elkaar en dat blijkt ook uit de prachtige scores die we daar halen!"

Top of class Trust score en Easiness score

Dat PeopleWare met een gemiddelde score van 8.5 op een schaal van 10 als hoogst gewaardeerde mid-size outsourcingspartij uit het onderzoek naar voren komt is op zichzelf een geweldige prestatie. Infrastructure Management, End User Management en Application Management worden door de 20 grootste klanten van PeopleWare duidelijk geroemd. Maar ook op het gebied van "Easiness" om met Peopleware samen te werken scoort de IT-Service Provider uit Schiphol-Rijk het hoogst. De Easiness score geeft onder andere aan hoe makkelijk het is om zaken buiten het contract geregeld te krijgen. Dat de bestaande klanten vertrouwen hebben in PeopleWare blijkt uit de Trust score die PeopleWare krijgt. Met 83 punten is dat ruim boven het marktgemiddelde van 78 in de peer group van middelgrote dienstverleners.

Easiness Outsourcing Performance.JPG

Goede scores dankzij open en eerlijke samenwerking

"Natuurlijk hadden we deze mooie resultaten niet kunnen behalen zonder onze klanten. Als organisatie staan we dicht bij onze klanten. Dat is logisch, want onze samenwerking is in de meeste gevallen ook heel intensief, dan moet je wel samen door één deur kunnen. Dat kan alleen als je open en eerlijk samenwerkt. De uitslagen van GIARTE geven dan ook de mate en intensiteit van samenwerking met onze klanten weer. Dat is twee richtingsverkeer. Dat kan je niet alleen. Deze resultaten zijn dan ook hun goede resultaten, niet alleen de onze", vult Louis van der Toorn, directeur van PeopleWare aan. "Alle lof voor onze klanten!"

Dit jaar namen tijdens de zestiende editie van het onderzoek ruim achthonderd IT-beslissers van meer dan zeshonderd organisaties deel aan de studie. Het onderzoek leverde aanbevelingsscores op voor 40 IT-dienstverleners actief in Nederland. Om in aanmerking te komen voor een aanbevelingsscore, moet een leverancier van minimaal 15 verschillende klanten met een minimale contractwaarde van 100.000 euro een beoordeling ontvangen.​

Met de jaarlijkse studie Outsourcing Performance doet Giarte sinds 2002 onderzoek onder uitbesteders van IT naar hun mening over de relatie met hun IT-serviceprovider. Het vergroten van de transparantie in de markt is waardevol voor iedereen die geen genoegen neemt met de status quo. Door deze inzichten te delen, hoopt Giarte de markt van IT-outsourcing beter te laten functioneren.​ Het volledige onderzoek is hier te vinden. de uitslagen van peopleware zijn hier​ te vinden.


Service integratie, operationeel jongleren uitbesteden

Service integratie, operationeel jongleren uitbesteden

Op het gebied van IT outsourcing is een belangrijke trend waarneembaar die ervoor zorgt dat IT afdelingen zich steeds meer willen bezighouden met het behalen van tactische strategische doelen in plaats van de operationele activiteiten. Dit blijkt vaak in de praktijk een lastige opgave vanwege de benodigde aansturing van alle leveranciers van de uitbestede diensten en het waarborgen van de kwaliteit welke zij dienen te leveren. En de verdere "verSAASing" van het applicatielandschap maakt het aantal leveranciers van uitbesteedde diensten en de aansturing ervan alleen maar groter.

Voor deze organisaties is Service Intergratie een methode om een hogere graad van dienstverlening af te nemen middels één overkoepelende partij welke de verantwoordelijkheid op zich neemt voor alle externe contracten op operationeel niveau en hierbij de volledige keten bewaakt. Service integratie is hierbij de trend en waarbij je de hoogste graad van ontzorging op het gebied van IT-outsourcing kunt bereiken.

Maar waardoor is deze trend zo populair aan het worden?

Teveel outsourcing kent negatieve bijeffecten​

Vroeger was het zo dat zoveel mogelijk activiteiten door de eigen organisatie werden uitgevoerd en was de aansturing van een beperkte set van externe leveranciers iets wat “erbij” werd gedaan. Inmiddels zie je dat met de “cloud” als katalysator het aantal diensten welke uitbesteed wordt binnen veel organisaties aan het toenemen is. Zo kan het gaan om het uitbesteden van de IT infrastructuur, het uitbesteden van het printerpark in een managed print services overeenkomst (MPS), gebruik maken van SAAS applicaties of bijvoorbeeld het uitbesteden van de Servicedesk.

Met als gevolg dat de IT afdeling nu plotseling een single-point-of-contact geworden is die alle SLA’s van de verschillende leveranciers aan het managen is. Hierdoor gaat veel kostbare tijd verloren aan operationele aansturing en niet aan de tactische en strategische “brug slaan” tussen IT en de business. Dat was waarschijnlijk niet de bedoeling die je oorspronkelijk met de term “ontzorging” voor ogen had.

Service Integratie als oplossing

Laten we eerst maar eens beginnen bij wat service integratie inhoudt; het is de uitbesteding van alle operationele activiteiten aan één organisatie die de complete ketenverantwoordelijkheid op zich neemt op basis van Service Level Agreements. Het jongleren (alle ballen in de lucht houden) van de operatie laat je over aan een partij die veel kennis en kunde heeft van beheer-, technische-, operationele-en serviceprocessen en het centrale punt wordt voor de hele keten rondom de operatie. En dat alles middels het SPOC-principe – single point of contact – zodat het voor gebruikers duidelijk is waar ze terecht kunnen voor hun vraag, verzoek of probleem. Om in termen van jongleren te blijven betekent het dus dat je echte ontzorging pas bereikt als je je niet meer zelf hoeft bezig te houden met het managen van de contracten en SLA afspraken van allerlei verschillende leveranciers.

Betere besteding van kostbare IT tijd

Het uitbesteden van een groot aantal operationele taken aan een service integratie partner vraagt om enige durf maar vooral veel vertrouwen in elkaar. In de praktijk zien we bij klanten waar we service integratie toepassen een belangrijk bijeffect, namelijk dat IT zich nog meer kan bezig houden met datgene wat IT zo aantrekkelijk maakt; meer focus op technologische innovatie en de strategische bedrijfsvoering. In een tijd van grote digitale transformatie en een constante nadruk op vernieuwing helemaal niet zo’n gekke gedachte.

Minder ballen in de lucht houden?

Graag praten we verder om te zien of er op het gebied van ontzorging een nog beter evenwicht te behalen valt.

Neem contact op via mail of per telefoon: 088 – 006 340 26.

5 redenen om bij PeopleWare te (komen) werken

5 redenen om bij PeopleWare te (komen) werken

Betrokkenheid, elkaar vertrouwen en elkaar helpen waar mogelijk. PeopleWare is een familiebedrijf wat in 2003 is opgericht door de twee broers Jan van Liempt en Mark van Liempt. We zijn in de afgelopen jaren ontzettend gegroeid en gelukkig is het gevoel van bij elkaar horen en er met elkaar voor gaan gebleven.

PeopleWare is een IT Service Provider en gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en beheren van ICT-infrastructuren. Onze missie is om er op een pragmatische en professionele manier voor te zorgen dat wensen en uitdagingen van onze klanten worden omgezet in concrete diensten. Ons bedrijf bestaat uit de afdelingen: infrastructuurbeheer, werkplekbeheer, applicatiebeheer, on-site support servicedesk, projecten, servicemanagement, marketing, sales en detachering.

Wij zijn uitgegroeid van een bedrijf met 10 medewerkers, tot een bedrijf met 230 medewerkers. En de groei zet nog steeds door. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe collega's met een positieve instelling, die de passie voor IT met ons delen. Waarom je bij PeopleWare wilt werken? Mijn collega's geven de volgende redenen:

1.       Vernieuwen en verbeteren

We zouden liegen als we zouden zeggen dat alles bij PeopleWare perfect geregeld is. Wel doen we er met elkaar alles aan om te zorgen dat processen efficiënt verlopen. Wanneer onze collega's ruimte voor verbetering zien, krijgen zij alle ruimte en vrijheid om het heft in eigen handen te nemen, met verbeterplannen te komen en deze uit te voeren. En dankzij de wil van onze collega's om continu te vernieuwen en mee te denken over verbeterprocessen, zijn we succesvol in wat we doen.

2.      De collega's!

Elk bedrijf zegt natuurlijk dat ze leuke medewerkers hebben. En ook al is het misschien een cliché, bij ons is er niks aan gelogen. Binnen PeopleWare staat iedereen voor je klaar om je een handje te helpen, hoe druk iemand het ook heeft. Er wordt hard gewerkt, maar er is altijd ruimte voor een grapje. Er worden veel events georganiseerd en deze zijn altijd een groot succes, onder andere vanwege de goede onderlinge sfeer.  

3.      Ontwikkelingsmogelijkheden

PeopleWare neemt de ontwikkeling van haar medewerkers heel serieus. Zo serieus, dat zij mij in dienst hebben genomen in de functie als Learning and Development Lead. Ik houd mij bezig met de opleidingen en ontwikkeling van mijn collega's. Dit doe ik onder andere door het faciliteren van diverse opleidingsmogelijkheden, denk hierbij aan collectieve trainingstrajecten, individuele trainingstrajecten, lab omgevingen, oefenexamens en break-out sessies. Daarnaast geven mijn collega's aan veel te kunnen leren van de diversiteit in de werkzaamheden en van de kennis van onze senior collega's.

4.      Veel verantwoordelijkheid en vrijheid

Deze gaat hand in hand met de waarde die wij hechten aan vernieuwen en verbeteren. PeopleWare vindt het belangrijk dat medewerkers vrijheid en dynamiek in het werk ervaren. Heb jij een eigen idee die je graag zou doorvoeren? Meedenken over en meewerken aan het ontwikkelen van bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten wordt aangemoedigd. De IT wereld is continu in verandering, dus het zou vreemd zijn als wij niet mee zouden gaan in deze veranderingen. En succesvol meegaan in de veranderingen kunnen we alleen met elkaar!

5.      Ruime doorgroeimogelijkheden

De verschillende afdelingen binnen PeopleWare maken het mogelijk dat je diverse kanten op kunt doorgroeien. Een mooi voorbeeld hiervan is het loopbaan pad van onze collega Fabian Pen. Hij is in 2013 bij PeopleWare in dienst gekomen en is vanuit de detachering geplaatst bij verschillende opdrachten op de Servicedesk. Hier deed hij 1e en 2e lijn werkzaamheden waaronder call intake, het oplossen van verstoringen op werkplekken en het on-site plaatsen van hardware. Daarna heeft hij in diverse projecten meegedraaid waar hij heeft gewerkt als Floorwalker, wat inhoudt dat Fabian als on-site medewerker op de werkvloer rondliep om te kunnen assisteren bij diverse vragen en het oplossen van problemen. Verder heeft hij gewerkt op de communicatieafdeling, waar hij een FAQ SharePoint omgeving heeft opgezet. Daarnaast heeft hij een team aangestuurd welke verantwoordelijk waren voor het testen van de applicaties. In 2015 is hij als systeembeheerder bij Valeant ingezet, vervolgens heeft hij in 2016 de overstap gemaakt naar Service Management, om intern binnen PeopleWare de rol Service Manager te vervullen. Gaaf!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen PeopleWare voor jou en zou je hier eens over willen sparren? Ik denk graag met je mee. Kom langs voor een cappuccino en dan hebben we het erover!​


Door Jessica van Maanen, Learning & Development Lead @ PeopleWare

 Een nieuw businessmodel voor de ICT?

Een nieuw businessmodel voor de ICT?

De ICT bevindt zich op een kantelpunt in de geschiedenis, waarbij het vakgebied waarschijnlijk nog nooit zo inspirerend en uitdagend is geweest. Het gaat een hele nieuwe dynamiek geven met veel kansen om te innoveren. Wat het is?

Van product naar proces, van proces naar programma

De tijd dat de ICT afdeling de afdeling was die er alleen maar was voor het leveren van de interne hard-en software ligt al ver achter ons. Laten we dit symbolisch maar fase 1 noemen. Fase 2 ging veel meer over het ondersteunen van de verschillende bedrijfsprocessen en het begrijpen welke informatie-en communicatiebehoefte de diverse business units hebben. In deze fase verschuift IT/ICT al meer naar de business.

Het kantelpunt, het nieuwe businessmodel

In het nieuwe businessmodel, fase 3, gaat het echt om op programma niveau te opereren. Een prachtig voorbeeld wordt door Microsoft zelf gegeven. Zij zijn een samenwerking met Mastercard aangegaan om steden groener, rijker en inclusiever te maken.

“Vroeger was de vraag bijvoorbeeld om een beheerder of ontwikkelaar te leveren die iets specifieks voor je kon doen, nu gaat het veel meer om de vraag naar expertises of competenties van mensen die mee kunnen denken in veranderingsprocessen”
Manon Krans – Manager Staffing bij PeopleWare

ICT ondersteunt maatschappelijke thema’s
In het nieuwe businessmodel ondersteunen IT- en ICT afdelingen belangrijke programma’s. Als voorbeeld doet PeopleWare veel ICT beheer bij gemeenten, maar worden we nu ook gevraagd voor belangrijke thema’s die in gemeenten gelden, zoals “Het bevorderen van mobiliteit” of “Armoedebestrijding.” Daarmee raak je de kernprocessen van de gemeenten, maar veel belangrijker is dat je de ICT meer dan ooit ten dienste stelt van echte verbeteringen voor mensen. Een mooiere gedachte is er eigenlijk niet.

Buiten je comfortzone durven gaan

Steeds vaker zal je dingen moeten doen die niets met je merk of product te maken hebben. Dat is de manier waarop klanten je herinneren en over je blijven praten en waar het onderscheidende vermogen zit. Het betekent ook dat je bereid moet zijn om bestaande manieren van werken los te laten en vanuit de ICT moet kunnen meedenken in business ontwikkeling door het aandragen van innovatieve, creatieve ideeën. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe kom je in fase 3 en kun je programma’s ondersteunen?

Dat vraagt tijd, discipline en een zekere mate van leergierigheid. Overleven in de snelle wereld van ICT betekent constant leren en de wil om te verdiepen. Daarom is het framework van Scrum en Agile als mindset zo belangrijk. Wil je snel kunnen innoveren, dan boeken kleine multidisciplinaire teams de beste resultaten. In fase 3 is dat een samenspel tussen Product Owners vanuit de Business samen met de Scrum Master vanuit de ICT.

Meer weten?

We delen graag onze ervaringen over mooie ICT programma’s die we aan het opzetten zijn en de wijze waarop we dit doen. Niets is meer inspirerend dan een externe partner te mogen zijn voor het oplossen van uitdagende maatschappelijke vraagstukken.​
Hoe creëer je een cultuur om te innoveren?

Hoe creëer je een cultuur om te innoveren?

Nieuwe ideeën kunnen alleen ontstaan in een open bedrijfscultuur waar het aandragen van vernieuwende ideeën gestimuleerd wordt. Waarschijnlijk ging je zelf als kind ook dagelijks op ‘ontdekkingsreis’ om de wereld om je heen te verkennen. In de loop van de jaren komt deze creativiteit vaak onder druk te staan; naarmate we ouder worden komen we (helaas) vaak in vaste werkpatronen terecht en situaties waarbij we denken dat het wel goed gaat.

Waarom is innovatie noodzakelijk?

Innoveren is van belang om een voorsprong te behouden ten opzichte van de concurrentie, maar vooral ook om je aan te passen aan klanten als markten plotseling verdwijnen. Er zijn legio voorbeelden te noemen van bedrijven die te lang vasthielden aan het succes van hun product of dienst, maar er toch achter kwamen dat er ineens geen bestaansrecht meer was. Zeker op het gebied van technologie hebben er nog al wat aardverschuivingen plaatsgevonden. Denk maar aan grote organisaties als Kodak en Polaroid die het veld geruimd hebben of het enorme verlies in marktaandeel van Nokia.

Neem je voldoende rust om keuzes te maken en durf je te experimenteren?

Het is makkelijk om te zeggen dat innovatie noodzakelijk is, maar het doen is de echte uitdaging. De belangrijkste redenen; je krijgt er niet zomaar tijd bij en je zal dus altijd een keuze moeten maken wat je ervoor opoffert. Daarnaast kun je niet acht uur per dag scherp zijn en ontspruiten nieuwe ideeën beter in een hoofd met rust.

Echte innovatie start met ruimte maken ?

Het creëren van tijd en het stimuleren van creativiteit kan ontstaan door juist de standaard en repeterende werkzaamheden uit te besteden aan een outsourcing partner. Dan hoef je je als IT manager minder bezig te houden met de hardware, software en infrastructuur, maar kun je echt het gesprek met de business op gang brengen. Je krijgt je handen vrij waardoor er nieuwe inspirerende projecten opgepakt worden die echte vernieuwing brengen. Het werk van de IT afdeling zal hierdoor een hele andere dynamiek krijgen en op een veel hoger plan komen.

De ICT organisatie binnen zal vaker dan ooit het gesprek moeten kunnen voeren over de specifieke trends en ontwikkelingen van de branche waarin zij werken. Als voorbeeld is de behoefte aan ICT binnen een zorginstelling compleet anders dan binnen het onderwijs. Het gaat dus meer dan ooit om het vooruithelpen van het primaire proces en niet meer om ‘het leveren van 300 laptops’.

Is er eenmaal ruimte ontstaan dan moet er de bereidheid zijn om te experimenteren, wat niet altijd een eenvoudige boodschap is omdat we als mens geneigd zijn alles onder controle te willen hebben. Experimenten mogen zelfs mislukken, want dan is er een leermoment gecreëerd.

Ter overdenking

• Innoveren is iets wat je samen doet, met collega’s, maar ook klanten en business partners, waar geen idee te gek is om uit te spreken.

• Denk nooit dat het wel goed gaat, dat deden de bedrijven die niet meer bestaan.

• Vooraf weet je nooit hoe veel tijd creativiteit gaat kosten. Rust en ruimte zijn belangrijke voorwaarden om een innovatieve cultuur te creëren.

Op zoek naar nieuwe ideeën?

We gaan graag in gesprek om te zien hoe we samen vooruit kunnen gaan.​

Een andere kijk op Service Level Agreements

Een andere kijk op Service Level Agreements

​Een Service Level Agreement (SLA) krijgt de status van een juridisch overeenkomst als allebei de partijen, klant en leverancier deze ondertekenen. Met de klant worden service levels voor de te leveren Managed Cloud Services (MCS) overeengekomen. In de SLA wordt een pallet aan KPI’s vastgelegd waar beide partijen zich gedurende de overeenkomst aan verplichten. Het niet nakomen van afspraken kan leiden tot sancties of zelfs ontbinding van de overeenkomst.

Maar krijg je een warm gevoel als er eenmaal een handtekening onder de SLA staat?

Het gaat om de klant!

Natuurlijk moet je afspraken maken, maar het zou in theorie niet nodig hoeven zijn als je gewoon altijd doet wat de klant verwacht. Dat betekent in de praktijk dat het niet gaat om “de SLA van ons” maar vooral om datgene vast te leggen wat iedere klant individueel verwacht.

Pas als de klant krijgt wat verwacht wordt krijgt de onderlinge relatie een verdieping en wordt de wederzijdse tevredenheid en het onderlinge begrip over de gewenste dienstverlening groter.

Onze werkwijze rondom SLA’s – afspraken op maat

Op verzoek van de klant wordt bij een RFP een concept van de beoogde SLA meegeleverd. Dit is dan een basis SLA, waarin de echte wensen en vereisten nog vertaald moeten worden naar reeele kpi’s. Tijdens de fase “van transitie naar beheer”, wordt de SLA klantspecifiek en passend gemaakt. Dat doen we door eerst in de praktijk te toetsen door middel van een SLO, Service Level Offer om uiteindelijk daarna definitief de afspraken op maat vast te leggen.

In deze versie van de SLA staan afspraken omschreven die voor beide partijen de juiste manier lijken om tot een goede intensieve samenwerking te komen.

Na een doorlooptijd, gemiddeld zo’n drie maanden, weten we dus beiden of werkt wat we hebben afgesproken, kennen we de bedrijfsprocessen en begrijpen we waar en hoe we moeten helpen.

Door deze werkwijze rondom SLA’s komen we met elkaar tot de meest optimale dienstverlening. Het werkt, is in de praktijk getoetst en zo mogelijk aangepast. Andersom valt ook te redeneren dat vooraf vanuit de leverancier bepalen wat ‘goed’ is misschien wel een bepaalde mate van arrogantie heeft. Beter is om vanaf het begin af aan al een goede verstandhouding en wederzijds begrip op te bouwen.

“Serviceverlening is een mentaliteit. Natuurlijk is juridische vastlegging van belang, maar wel met afspraken die ten goede komen aan de business optimalisatie van de klant”

John Mantel – Business Delivery Manager

Langdurige relaties gaat over de menselijke relatie

Bij PeopleWare geloven we in relaties waarbij beide partijen het vertrouwen in elkaar uitspreken. Hard werken en net dat stapje extra doen, juist ook als het mis gaat. Want wat we doen blijft mensenwerk en waar gewerkt wordt……

We geloven dat een langdurige relatie niet alleen gebaat is bij een goede vastlegging, maar vooral ook afhankelijk is van wederzijds begrip en respect. Dat betekent ook de mogelijkheid houden om flexibel te zijn en tussentijds aan te passen, omdat wensen, eisen en behoeften al dusdanig veranderd zijn dat “de SLA in de la” al lang niet meer van toepassing is.

Het bewijs dat deze aanpak werkt vinden we terug in het Outsourcing Performance onderzoek van Giarte waarin we een zeer hoge waardering voor vertrouwen (Trust score 2017) van onze klanten gekregen hebben.

Ook behoefte aan een andere kijk op SLA’s?

Graag praten we door over op-maat-afspraken of verdere verbetering van onze service verlening.

Neem contact op via mail of per telefoon: 088 – 006 340 26.

Hoe laat je collega's anders werken?

Hoe laat je collega's anders werken?

Wanneer adopteren medewerkers nieuwe technologie? Je zult een positief gedrag krijgen als je collega’s exact de ‘What’s in it for me’ begrijpen. Toch wordt er lang niet altijd genoeg tijd en vooral ook budget vrij gemaakt om duidelijk te maken waarom veranderingen plaatsvinden en wat dit dan voor iedereen gaat betekenen.

Geen waarde, geen adoptie

Anders werken wordt gefaciliteerd door IT en daar ligt ook gelijk de uitdaging. Want als je van de IT afdeling een nieuwe laptop, PC of smartphone krijgt begrijp je de geldelijke waarde daarvan. Maar wat is de waarde van ‘anders’ gaan werken? Van een medewerker die van de organisatie in de cloud moet gaan werken kun je niet verwachten dat hij of zij zomaar inziet dat het samenwerken met collega’s en klanten hiermee echt veel efficiënter wordt. Veel mensen zijn geneigd om vast te houden aan vaste processen en procedures.

Adoptie is cruciaal!

Zonder goed adoptieplan zie je dan situaties ontstaan waar medewerkers naast de nieuwe technologie gewoon het oude blijven gebruiken. Want, dat deden zij altijd al zo en als je eenmaal gewend bent aan iets, dan verander je dat niet zomaar. Als IT afdeling heb je alles goed geleverd, maar toch ontstaat er een situatie waar oude en nieuwe werkmethoden door elkaar heen gebruikt worden. Een onwenselijke situatie. De adoptie van nieuwe technologie is dus niet 1-2-3 geregeld, maar wel cruciaal. Het vraagt om een belangrijke investering in tijd.

Hoe zorg je dat medewerkers nieuwe technologie omarmen?

Natuurlijk is elke organisatie anders, maar op basis van onze praktijkervaringen willen we je alvast de volgende zes tips mee geven:

1. Ga in gesprek – creëer ambassadeurs
De ‘what’s in it for me’ wordt vele malen meer versterkt als je vanaf de inventarisatiefase al met verschillende stakeholders van de verschillende afdelingen bij elkaar gaat zitten. Een Financiële afdeling heeft nu eenmaal andere behoeften dan een HR-of Salesafdeling. De betrokkenheid van deze stakeholders of ambassadeurs zal uiteindelijk bepalend zijn voor het succes.

2. Kijk naar individuele behoeften – creëer persona’s
Ga er niet vanuit dat iedere medewerker binnen deze afdeling dezelfde behoeften heeft. Als voorbeeld heeft een binnendienst sales medewerker misschien andere wensen dan een buitendienst accountmanager die online altijd alles vanaf elke plek beschikbaar wil hebben. Creëer verschillende persona’s waarin medewerkers zich herkennen.

3. Doe een 0-meting en stel duidelijke KPI’s
Want zonder 0-meting weet je later niet wat je precies hebt opgeleverd. Bepaal wat de uitkomst van succes zou moeten zijn. Door vooraf deze waardebepaling te doen, kan de noodzakelijke investering in tijd en geld ook aantoonbaar worden gemaakt.

4. Beloof niet alles
Niet elke behoefte hoeft ingevuld te gaan worden. Kijk of wensen en eisen overeen komen met de doelstellingen van het project. Durf dus ook nee te zeggen.

5. Pak een veranderproces gefaseerd aan
Kijk naar het totaal. Waar ligt in eerste instantie de grootste behoefte? Pak dat aan, bepaal hoe je dat gaat doen en betrek medewerkers door middel van interne communicatie en training. De grootste fout is om symbolisch alles in één keer over de schutting te gooien.

6. Blijf monitoren – verandering is immers een continue proces 
Behoeften zullen altijd veranderen. Het is belangrijk om vanuit de IT organisatie periodiek ik gesprek te blijven over nieuwe mogelijkheden die het samenwerken tussen de verschillende afdelingen verder kan optimaliseren.

De grootste uitdaging van IT is misschien wel het kunnen doorgronden van de persoonlijke behoefte van iedere medewerker. Met onze kennis en kunde van business processen gaan we graag de uitdaging aan om van de IT afdeling de meest innovatieve afdeling van het bedrijf te laten zijn.

Eens doorpraten over het meenemen van jouw collega’s in veranderprocessen?

Neem hier contact op of per telefoon: 088 – 006 34 26.​